مبحث تمییز
تمییز:اسمی است نکره،جامد،مفرد ومنصوب که از کلمه یا جمله ماقبل خود رفع ابهام می نماید
مانند:حَسُنَ التلمیذُ أدباً.هو اکثرُ منَی اجتهاداً
. تمیز تمیز
ویژگی های تمییز
1- اسم
2- نکره
3- جامد
4- مفرد
5- منصوب ازکلمه یا جمله ی ماقبل خود رفع ابهام می کند.
6- درمعنی) ازلحاظ،ازجهت،ازنظر،از....(ترجمه می شود.
انواع تمییز
تمییزنسبت:که ازجمله ماقبل خود رفع ابهام می کند که هرگاه بعد از موارد زیراسم نکره،منصوب بیاید تمییز نسبت است که عبارتند:
الف:فعل هایی مانند: طابَ (نیکوشد)، تَقَّدمَ (پیشرفتکرد) زادَ(زیاد شد)، اِزدادَ(زیاد شد)، یزدادُ(زیاد می شود)، مَلاََ(پرشد)، اِمتلا(پُرشد)، یمتَلی(پرمی شود (، کَثُرَ)زیادشد( ، حَسُنَ(خوب شد)، کَفَی(کافی است)، اشتهر(مشهورشد)
رَتَّبَ ) مرتب کرد)، فَجَّرَ(شکافت) و...
اگر بعدشان اسم منصوب بیاید تمییزاست.
مانند:اِمتلاَ قلبی ایماناً
. فعل تمییزنسبت ومنصوب
یَزدادُ المسلمونَ اتّکالاً علی أنفسِهم
. فعل تمییزنسبت ومنصوب
ب: بعدازاَفعَل تفضیل، اسم منصوبی بیاید تمییزاست
مانند: العماءُ أجَلُّ النّاسِ قدراً (دانشمندان گرانقدرترین مردم اند)
. بروزن اَفعل تمییزنسبت
ج:بعد از دو کلمه ی «خیر»و«شر»به معنی (خوبتر)و(بدتر (باشد هرگاه اسم منصوب بیاید تمییز است
مانند:هَوَشَّرُّ النّاسِ خُلقاً (اوبد اخلاق ترین مردم است)
. تمییزنسبت تمیزنسبت
2- تمییزمفرد:که ازکلمه ماقبل خود رفع ابهام می کند که بعد ازموارد زیرهرگاه اسم نکره،منصوب بیاید تمییزاست
عبارتند از:
الف:بعد از پیمانه:کوب، قدح، کَأس،
مانند:شَرِبتُ کوباً لبناً (یک فنجان شیرنوشیدم)
. پیمانه تمییزمفرد
ب:بعدازمساحت(متر،هکتار)
مانند:اشتری الابُ هکتاراً أرضاً) پدر یک هکتار زمین خرید(
. مساحت تمییزمفرد
ج:بعد از وزن) کیلو،مثقال(
مانند: کیلواً تُفاحاً) یک کیلو سیب خریدم(
. وزن تمییزمفرد
د:بعد ازعدد) یعنی معدود اعداد تمییزهستند(
مانند: رایتُ أحدَعشرَ کوکباً) یازده ستاره دیدم(
. عدد تمییزمفرد
نکات مهّم تمییز
1- هرتمییزی دراصل یکی ازنقشهای(مبتدا،فاعل،مفعول) را داشته باشد.اصل تمییز چیست؟
1- مبتدا 2- فاعل 3- مفعول
روش تشخیص اصل تمییز
1- اگرجمله ای که تمییزدرآن است ،جمله اسمیه باشد،اصل تمییزمبتدا است.
جمله اسمیه:
التلمیذُ اکثرُمنّی اجتهاداً اصل تمییز اجتهادُ التلمیذ اکثرُمنّی
مبتدا تمیز
(تلاش این دانش آموزازمن بیشتراست)
2- اگرجمله ای که درآن تمییزاست جمله ای فعلیه باشد و اینکه قبل ازتمییز،نقش مرفوع باشد،اصل تمییز،فاعل است
جمله فعلیه:
حَسُنَ التلمیذُ خُلقاً اصل تمییز حَسُنَ خلقُ التلمیذِ
. فاعل تمییز
. (خلق ومنش دانش آموزنیکوشد)
3- درجمله ای که تمییزدرآن است،جمله ی فعلیه بوده و فعل جمله متعدّی باشد ویا اینکه قبل ازتمییز نقش منصوب باشد،اصل تمییز،مفعول است
جمله فعلیه:
فَجَّرنا الارضَ عیوناً اصل تمییز فَجَّرناعیونَ الارضِ.
. مفعول تمییز
. (چشمه های زمین راشکافتیم)